سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله سید احمد علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: اگر به مبانی و ارزش‌ها حمله شد، مردم نه‌فقط در امور دینی بلکه در کار خودشان هم شک می‌کنند و تردید به خود راه می‌دهند که در برابر یک آسیب فرهنگی و اعتقادی، کدام واکنش درست است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، در بیست‎ ودومین جلسه تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) در ماه مبارک رمضان که امروز به میزبانی حسینیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۶ این سوره مبارکه اظهار کرد: خداوند عالم در فرازهای مختلفی از قرآن کریم به تشریح و تبیین کیفیت تهاجم درونی به جامعه دینی زمان پیامبر(ص) می‌پردازد و به‌طور خاص، در آیه ۱۶ سوره محمد(ص) متمرکز بر جامعه نخبگانی بوده و می‌فرماید «وَمِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ حَتَّیٰ إِذَا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِکَ قَالُوا لِلَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ مَاذَا قَالَ آنِفًا» و اشاره دارد که برخی خواص منافق پس از اینکه سخنی از رسول گرامی اسلام(ص) می‌شنیدند، در جمع سایرین و دور از چشم پیامبر(ص) به تمسخر و استهزای آن می‌پرداختند و با کنایه از دیگران سؤال می‌کردند که دیدید محمد(ص) چه گفت تا اگر احدی از صحابه نیز در برابر آن ساکت ماند، بعدها در جمع مردم به‌صراحت ادعا کنند که ما از ابتدا مخالف محمد(ص) بودیم و حتی نکته‌ای را هم در انتقاد به او مطرح کردیم درحالی که فلان فرد سرشناس امت نیز در برابر آن مستأصل بود.

وی افزود: پیش از این در جلسات قبل نیز مطرح شده بود که کید شیطان با تمام انواع و اقسامی که دارد، دارای محدودیت است و به عبارت دیگر، ابلیس در اغوای انسان فاقد نوآوری است. به همین دلیل هم با مطالعه در تاریخ اسلام، آیات قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) می‌توان به شگردهای شیطان آگاهی پیدا کرد و این امر، زمینه‌ای برای رفع نفوذ او در انسان است.

دین‌ستیزی، انحرافی به وسعت تاریخ

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از نخستین لحظه‌ای که رسول اکرم(ص) در کوه صفا، مردم را به اسلام دعوت کردند، امواج تهاجم درونی علیه دین خدا آغاز شد. این مخالفت‌ها همگی با وجود آن بود که پیامبر(ص) در جامعه مالامال از شهوت، رذالت و خباثت آن روزها به نام محمد امین(ص) شناخته می‌شد و بر این اساس، جامعه از سخن و عمل او پذیرش داشت اما در روایت آمده که به‌محض اعلام رسمی نخستین دعوت با جمله «قُولوا لا اِلهَ اِلّا الله تُفلِحوا»، ابولهب ملعون سنگی برداشت، به سمت رسول خدا(ص) پرتاب کرد و گفت «تَبّاً لَک لِهذا دعوتنا» یعنی نفرین بر تو که به خاطر چنین سخنی ما را به دور خود جمع کردی.

وی ادامه داد: روند این مخالفت‌ها تا زمان وفات پیامبر(ص) نیز ادامه داشت و کفار تا جایی که توان داشتند، با اسلام جنگیدند. پس از رحلت هم این جنگ گسترده‌تر شد و تا به امروز که بیش از ۱۴ قرن می‌گذرد، تهاجم علیه رسول خدا(ص) در قالب برنامه‌های متنوع نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ادامه داشته است.

هدف تهاجم درونی، فرصت ‎آفرینی برای تهاجم بیرونی

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به ابعاد مختلف تهاجم درونی و تهاجم بیرونی علیه اسلام در طول تاریخ خاطرنشان کرد: از زمان بعثت نبی مکرم اسلام(ص) تاکنون هر هجمه بیرونی علیه دین خدا شکست خورده و معارضان نابود شده‌اند اما آن‌چه به امت اسلام ضربه زده بر مبنای تهاجم درونی بوده که از طرف خواص بی‌بصیرت و نخبگان آلوده به نفاق صورت گرفته و عقاید، اندیشه‌ها و ارزش‌های دینی هدف قرار گرفته است.

امام جمعه مشهد ضمن تأکید بر اینکه تفسیر حقیقی قرآن محدود به اختیارات ولی خدا روی زمین است، گفت: تنها فردی که صلاحیت تفسیر قرآن را دارد، امام معصوم است که با منبع دانش غیب ارتباط دارد و غیر از این، عملکرد همه ما محدود به استظهار واژه‌هاست و اساساً بنای ذات اقدس پروردگار نیز همین بوده که قرآن کریم به‌عنوان معجزه پیامبر آخرین، در همه شئون و تحولات جوامع انسانی تا آخرالزمان(عج) صادق باشد و با استظهار واژه‌ها بتوان از آن مفاهیم متناسب برداشت کرد.

وی ابراز کرد: آیه ۱۶ سوره مبارکه محمد(ص) بیانگر یک روایت خاص و خصوصی از یک معضل اجتماعی زمان پیامبر(ص) است اما با دقت در آن، مفاهیم گسترده و معانی بسیار دقیقی قابل استحصال است. قرآن می‌گوید اگر دشمن داخلی به ارزش‌ها حمله کرد، شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که آسیب‌های اجتماعی در جامعه گسترده می‌شوند و مؤمنان در مقام چاره‌جویی و پاسخ حتی از تشخیص راه درست عاجز خواهند بود زیرا اساس ارزش‌های دین مورد هجمه و لطمه قرار گرفته است.

ارزش‌ها مخدوش شوند، جامعه دچار تردید خواهد شد

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: صبح امروز در جریان اقامه نماز صبح در حرم مطهر رضوی، دو فرد پیش ما آمدند درحالی که هر دو انقلابی و متدین بودند. یکی از این دو با ابراز نارضایتی از وضع حجاب در جامعه، بر ضرورت برخورد با این آسیب اجتماعی تأکید داشت و دیگری در همان لحظه اظهار می‌کرد که اوضاع جامعه خیلی هم خوب است و نباید با پدیده کشف حجاب برخورد کرد. این وضعیت، مصداق عینی همین آیه شریفه است که می‌فرماید اگر به مبانی و ارزش‌ها حمله شد، مردم نه‌فقط در امور دینی بلکه در کار خودشان هم شک می‌کنند و تردید به خود راه می‌دهند که در برابر یک آسیب فرهنگی و اعتقادی، کدام واکنش درست است.

وی تأکید کرد: دشمن امروز تلاش دارد تا جریان رهبری را هدف قرار دهد و در سایه تردیدافکنی در جامعه و مسئولان، اساس کشور و اسلام را تضعیف کند. این همان توطئه‌ای است که در تهاجم درونی در دستورکار قرار گرفته تا زمینه را برای تهاجم بیرونی فراهم کند. برخی مدام بر ضرورت کار فرهنگی تأکید دارند اما حتی همان افراد هم دست از کار شسته و حیران مانده‌اند تا رهبری به میدان بیاید غافل از اینکه همین استیصال در کار فرهنگی، کار را به جایی می‌رساند که دشمن بتواند به‌صورت مستقیم رهبری را هدف قرار دهد.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: در زمان پیامبر(ص) نیز همین توطئه در دستورکار منافقان بود. جبهه باطل می‌داند که اسلام نه با جنگ بلکه با تحلیل و تبیین توسعه پیدا کرده و نقطه مزیت اسلام، ترویج از طریق تبلیغ کلام حق است؛ همان‌طور که رسول خدا(ص) برای توسعه دین متمرکز بر دعوت و کار فرهنگی بود و در زمانه ما هم امام راحل(ره) با سخن و تبلیغ بود که اقیانوس ملت را به راه بیندازد و طاغوت را سرنگون کند. دشمن هم البته به همین نکته توجه دارد که اگر تبیین پیامبر(ص) را زیر سؤال ببرد، کلام رسول اکرم(ص) را سرنگون کند و سخن حضرت را به تمسخر بگیرد، مسلمانان شک می‌کنند و توسعه دین خدا متوقف می‌شود.

ریزش نخبگان، نخستین سنگر نفوذ باطل

وی یادآور شد: چالش اصلی جبهه حق آن است که دشمن برای فتح نخستین سنگر نفوذ، نخبگان را هدف می‌گیرد و به‌وسیله منافقان، نخبگان را نسبت به اصول مشکوک می‌کند. ماجرای سقیفه هم بر همین مبنا صورت گرفت و نخبگانی که از امیرالمؤمنین(ع) کینه در دل داشتند، جریانی را در جامعه آغاز کردند که خط حکومت را از خط ولایت و امامت جدا کرد. امروز هم وضع به همین ترتیب است و از فتنه ۸۸ تا اغتشاشات اخیر شاهد بوده‌ایم که هر بحرانی به وجود می‌آید، جمعی از نخبگان دچار ریزش می‌شوند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه گفت‌وگو و دعوت این نخبگان آلوده به نفاق هرگز کارساز نخواهد بود، اظهار کرد: در برابر این بخش از منافقان امت پیامبر(ص)، همواره عده‌ای از مسلمانان از رسول خدا(ص) می‌خواستند که با این افراد سخن بگوید درحالی که خداوند عالم در ادامه همین آیه به‌صراحت از بی‌نتیجه بودن گفت‌وگو با این اشخاص خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که «أُولَٰئِکَ الَّذِینَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیٰ قُلُوبِهِمْ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ» یعنی بر دل‌هایشان مُهر خورده تا سخن حق را نشنوند زیرا از هوا و هوس خود تبعیت می‌کنند.

وی افزود: ذات اقدس پروردگار می‌فرماید که این افراد تابع هوس‌های خود هستند زیرا زمانی که فهمیدند از طریق اسلام به شهوات و آرزوهای خود نمی‌رسند، در میان نخبگان امت رخنه کردند و شک را به دل مؤمنان انداختند تا از این طریق، خود را به چشم دشمنان اسلام بکشانند و پیش آن‌ها آبرو کسب کنند. امروزه هم وضع به همین ترتیب است البته با این تفاوت که جبهه دشمنان اسلام از نظر جاه و شهوات ظاهری به‌مراتب از زمان پیامبر(ص) مجهزتر است و بر این اساس، کسب آبرو در چشم دشمنان امروزی دین خدا انگیزه قوی‌تری خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha